In dit artikel
-
- Vluchten zoeken en selecteren, gegevens van passagiers invoeren
- Reservering bevestigen
- Betaling bevestigen
- E-tickets
- Vluchten herbevestigen en online inchecken
-
Met Opodo kunt u snel en gemakkelijk vakanties plannen. In een paar minuten kunt u een reservering plaatsen en alle benodigde documenten voor uw reis verkrijgen.
Hieronder vindt u de stappen om een online reservering te plaatsen:
1. Vluchten zoeken en selecteren, gegevens van passagiers invoeren
Als u onze zoekmachine voor vluchten gebruikt, controleren we alle mogelijke vluchtcombinaties voor uw vluchtschema bij ongeveer 665 luchtvaartmaatschappijen om de beste deals voor u te vinden. Zodra u de vluchten hebt geselecteerd, wordt u gevraagd om de gegevens in te voeren van de passagiers en de betaler (de persoon die op de factuur wordt vermeld). Zorg ervoor dat alle gegevens kloppen, met name het e-mailadres, de geselecteerde datums en routes en de volledige namen van de passagiers.
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kunt u bij deze stap ook opties voor ruimbagage kiezen. Sommige luchtvaartmaatschappijen kunnen kosten in rekening brengen voor deze service, terwijl u bij andere luchtvaartmaatschappijen online geen bagage kunt toevoegen.
2. Reservering bevestigen
Zodra u de passagiersgegevens hebt ingevoerd en voordat u de reservering betaalt, kunt u diverse services toevoegen aan uw reservering, zoals reis- en annuleringsverzekeringen. Bij deze stap voert u uw betalingsgegevens in: het creditcardnummer, de kaarthouder en de controlecode.
Voordat u uw reservering bevestigt, kijkt u of alle informatie in het vak Totaalprijs klopt. Controleer of u de juiste datums en routes hebt geselecteerd en de namen van de passagiers correct hebt gespeld. Als alles klopt, klikt u op Kopen. Na een paar minuten ontvangt u een bevestigingsmail (controleer het postvak IN en de map met ongewenste berichten van uw e-mailprogramma).
3. Betaling bevestigen
Zodra uw reserveringsaanvraag is bevestigd, wordt een betalingsopdracht voor de opgegeven creditcard of PayPal-rekening verstuurd. Als de betaling wordt geaccepteerd door uw bank, wordt het bedrag afgeschreven dat tijdens het reserveringsproces is bevestigd en worden uw elektronische tickets uitgegeven.
4. E-tickets
Uw elektronische tickets worden uitgegeven binnen 24 uur nadat uw betaling is gevalideerd. De tickets worden meestal binnen een paar minuten na bevestiging van de betaling uitgegeven, tenzij u een speciale service hebt aangevraagd die door de luchtvaartmaatschappij moet worden bevestigd (zoals speciale ondersteuning voor passagiers met beperkte mobiliteit, passagiers die reizen met huisdieren, enz.)
Ons systeem voert steekproefsgewijze veiligheidscontroles uit om veilige transacties te kunnen garanderen. Het is daarom mogelijk dat uw transactie vóór de bevestiging wordt gecontroleerd, wat de uitgifte van uw tickets met enkele uren kan vertragen. Als uw transactie onze veiligheidscontroles niet doorstaat, sturen wij u een e-mail.
5. Vluchten herbevestigen en online inchecken
Soms zijn luchtvaartmaatschappijen genoodzaakt om vluchten aan te passen wegens overmacht of om logistieke redenen. Daarom adviseren we u om uw vluchtstatus te controleren tussen 48 en 72 uur vóór vertrek. Als u met een budgetmaatschappij vliegt zoals EasyJet of Ryanair, neemt u contact op met de luchtvaartmaatschappij. Als u de vluchttijden hebt gecontroleerd, hoeft u alleen nog online in te checken en uw instapkaarten af te drukken.