In dit artikel
-
-
Het is misschien mogelijk om een terugbetaling te ontvangen voor ongebruikte tickets, maar dit is afhankelijk van vele verschillende factoren.
1) Het soort tarief
De meeste goedkope tarieven worden niet terugbetaald, dit is vooral het geval bij budgetluchtvaartmaatschappijen. We kunnen dit echter, soms automatisch online, voor u controleren. Ga naar Mijn reservering beheren voor meer informatie.
2) Wanneer u annuleert
Over het algemeen wordt er geen terugbetaling toegekend bij de luchtvaartmaatschappij als u uw vluchten niet vóór de uitgaande vlucht annuleert. Als u niet annuleert vóór vertrek en u niet komt opdagen voor de vlucht, dan wordt dit door de luchtvaartmaatschappij beschouwd als een "No show". Onder deze omstandigheden is het onwaarschijnlijk dat de luchtvaartmaatschappij een terugbetaling zal toestaan en zal de luchtvaartmaatschappij uw retourvlucht waarschijnlijk automatisch annuleren. Als u weet dat u de vlucht zult missen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de luchtvaartmaatschappij om te zien welke alternatieve regelingen kunnen worden getroffen. Vraag ze ook om uw retourvlucht vast te houden.
3) Vrijwillig of onvrijwillig
Als u wilt annuleren, dan bepalen de tariefvoorwaarden of u uw geld terug krijgt. De tariefvoorwaarden worden door elke luchtvaartmaatschappij toegepast en kunnen verschillen per luchtvaartmaatschappij. Meestal variëren de tariefvoorwaarden afhankelijk van de prijs die u voor die specifieke vlucht hebt betaald. Over het algemeen geldt hoe lager de prijs, hoe hoger de boetes voor annuleringen zijn. Bovendien worden deze tickets, zoals eerder vermeld, niet terugbetaald.
Als de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, dan moet de luchtvaartmaatschappij u ofwel een alternatieve vlucht of een volledige terugbetaling aanbieden. Als de annulering plaatsvindt wanneer u op de luchthaven bent, dan hebt u mogelijk ook recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. U doet er goed aan dit te vragen aan de balie van de luchtvaartmaatschappij. Vooral in Europa, waar vluchten worden gedekt door de vluchtvertraging- en annuleringsvergoeding van de EU (EU-verordening 261/2004).
Luchtvaartmaatschappijen doen er momenteel 3 tot 6 maanden over te reageren, ondanks het feit dat luchtvaartmaatschappijen op grond van EU-verordening EC261/2004 verplicht zijn om binnen 7 dagen terug te betalen.
Als uw vlucht wordt geannuleerd vanwege het faillissement van de luchtvaartmaatschappij, dan zijn de procedures afhankelijk van het type luchtvaartmaatschappij dat u gebruikt en van het land waarin de luchtvaartmaatschappij is gevestigd. In deze gevallen nemen we zo snel mogelijk contact met u op om u te laten weten wat u kunt doen, maar meestal wordt dit een langdurig juridisch proces, wat vaak een lange vertraging in terugbetaling betekent en zelfs tot gevolg kan hebben dat u helemaal geen terugbetaling krijgt. U doet er goed aan contact op te nemen met uw verzekeraar of kaartuitgever om te zien of ze enige dekking aanbieden.